Tuesday, May 04, 2010

KEMBARA KE JEDDAH - CATATAN HARI 2

Hari kedua di bumi Arab bermula dengan solat Subuh berjemaah bersama Prof sekeluarga dan sdr Azrin suami isteri. Selesai solat Prof menyampaikan tazkirah tentang khusyuk dalam ibadah dengan membawa kisah seorang wanita yang khusyuk mengerjakan tawaf di sekeliling Ka'abah. Alhamdulillah, dapat kembali mendengar bait-bait peringatan dari Prof. Sudah hampir dua bulan warga ISDEV dan saya sendiri sunyi daripada mendengar curahan ilmu Prof.

Selepas tazkirah kami bersiap pula untuk ke Makkah. Kami niat ihram mengerjakan Umrah dari tempat kediaman lagi. Dalam hati dipanjatkan rasa syukur yang tidak terhingga kerana dengan izin Allah saya berpeluang untuk menjejakkan kaki ke bumi kelahiran kekasih Allah, Rasulullah salallahu 'alaihi wassalam, bumi yang menyaksikan pahit getir perjuangan Rasulullah dan para sahabat dalam memastikan kesinambungan iman dan Islam untuk umat Rasulullah dan bumi yang padanya terdapat kota suci yang dibuka oleh Nabi Allah Ibrahim bersama isterinya Hajar dan anaknya Nabi Allah Ismail. Juga syukur yang tidak terhingga kerana diizinkan Allah untuk mengerjakan Umrah. Lebih dua bulan yang lalu tidak terlintaspun di hati ini akan punya peluang dan dikurniai nikmat yang sebegini berharga. Alhamdulillah ya Rabb, Alhamdulillah wa Shukru lillah.

Perjalanan dari kediaman di Jeddah ke Makkah mengambil masa kira-kira sejam. Pemandangan di sepanjang perjalanan dihiasi dengan bukit-bukit pasir yang kering, sedikit tompokan-tompokan hijau tumbuhan renek dan khemah-khemah orang Badwi. Sesampai di Makkah, kami dihantar oleh pemandu, Saeed ke hotel atau lebih dikenali di sini sebagai funduk tempat kami menginap untuk semalam. Funduk bernama al-Waleed Royal ini milik warga Malaysia, Haji Abu. Selain memiliki funduk, Haji Abu juga menguruskan jamaah dari Malaysia untuk mengerjakan Haji, Umrah dan Ziarah. Haji Abu merupakan salah seorang dari hampir 10,000 orang Melayu yang menetap di Makkah. Dalam kalangan mereka ini tidak sedikit bilangan yang menjadi golongan profesional dan pengusaha yang berjaya di Makkah.


Setelah meletakkan beg dan barangan dalam bilik yang telah ditempah lebih awal kami lantas menuju ke Masjidil Haram untuk menunaikan Umrah. Hati sebenarnya berdebar di sepanjang perjalanan menuju ke Masjidil Haram. Namun dalam masa yang sama terasa begitu teruja dan tidak sabar-sabar untuk menatap Ka'abah. Tatkala pertama kali berdiri di hadapan Ka'abah tidak terhuraikan perasaan dalam hati ini. Terasa sebak dan syukur mengenangkan betapa tingginya nikmat kurniaan Ilahi.


Sebelum tiba di hadapan Kaabah saya ditunjuki sebuah bangunan yang merupakan rumah Rasulullah salallahu 'alaihi wassalam sewaktu di Makkah. Di situ rupanya kawasan penuh bersejarah yang menyaksikan kelahiran dan perkembangan kehidupan awal junjungan Nabi.

Apabila sampai di hadapan Ka'abah kami terus menyempurnakan ibadah Umrah. Alhamdulillah, tidak ramai umat yang mengerjakan Umrah pada masa itu. Untuk itu kami berpeluang menunaikan tawaf dengan selesa, menunaikan solat sunat tawaf betul-betul di hadapan Ka'abah, sulat sunat di Hijir Ismail, menyentuh kain kiswah Kaabah dan menyentuh permukaan dalam Ka'abah yang dilapik kain kiswah. Begitu besar nikmat dan kemudahan yang Allah kurniakan, Alhamdulillah.


Ibadah Sai'e juga dapat dilaksanakan dengan lancar. Selesai menunaikan Sai'e kami lantas tahallul tanda selesainya ibadah Umrah yang dikerjakan. Setelah itu kami terus menunggu waktu Zuhur masuk untuk menunaikan solat Zuhur di Masjidil Haram sebelum pulang semula ke funduk untuk beristirehat.

Selesai solat Asar di Masjidil Haram kami ke Felda D'Saji yang berhampiran untuk mengisi keperluan diri. Alhamdulillah, makanannya enak dan istimewa. Selesai urusan di Felda D'Saji kami terus ke Masjidil Haram untuk menunaikan solat Maghrib dan Isya'. Alhamdulillah, hari kedua berlalu dengan seribu makna



1 comment:

  1. alhamdulillah, anti diberi rezki yang tidak disangka-sangka. semoga sentiasa di bawah rahmat Allah swt.

    ReplyDelete