Monday, November 06, 2006

ZALIMNYA


Beberapa hari lalu seorang kenalan menelefon saya untuk meluahkan permasalahannya. Dari nada suaranya dapat dirasakan penderitaan yang ditanggung dari permasalahannya itu amat berat. Masakan tidak, beliau seringkali dikasari oleh suaminya. Sekalipun beliau kini sudah bergelar ibu, namun sikap suaminya itu masih tidak pernah berubah.

Mengimbau sejarah di zaman Rasulullah s.a.w., Baginda pernah menegur seorang suami yang sering memukul isterinya seraya bertanya "Mengapa engkau memukul isterimu?" Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia." Sahut Rasulullah s.a.w. "Aku tidak bertanya alasanmu. Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?"

Fahamlah kita bahawa sekalipun kedudukan suami di dalam rumahtangga adalah lebih tinggi, namun isteri juga mempunyai peranan yang sangat besar dan tidak seharusnya di pandang rendah.

Sebenarnya, dalam perundangan Islam, terdapat peruntukan yang membolehkan isteri menuntut supaya perkahwinan dibubarkan melalui fasakh sekiranya hal seumpama ini berlaku. Walau bagaimanapun, langkah yang lebih bijak ialah menangani permasalahan ini menerusi pendidikan iman dan ihsan, menanamkan nilai kasih sayang, bertolak ansur dan tidak mementingkan diri dalam diri setiap pasangan. Dalam erti kata yang lain, menanamkan rasa kehambaan dan rasa berTuhan di dalam diri.

Dalam pada itu, selain penderaan atau penganiayaan fizikal terhadap isteri yang semakin menjadi-jadi pada masa kini, terdapat satu lagi bentuk penderaan atau penganiayaan yang lebih serius iaitu mendera dan menganiaya akal dan rohani isteri. Apa yang dimaksudkan di sini ialah mengabaikan tuntutan akal dan roh isteri. Sedar atau tidak, kebanyakan suami pada hari ini hanya menitik beratkan tuntutan fizikal si isteri dan membiarkan akal si isteri kosong daripada ilmu-ilmu duniawi dan ukhrawi serta roh atau jiwa si isteri kosong daripada zikir dan tarbiah tentang rasa-rasa kehambaan dan rasa berTuhan. Penganiayaan ke atas akal dan roh sedemikian sebenarnya adalah lebih zalim berbanding penderaan ke atas fizikal. Mengapa? Sekiranya isteri dikasari secara fizikal, si isteri masih berpeluang mengecapi kebahagiaan di alam Akhirat sekiranya ia redha dan menyerah diri kepada Allah di samping berusaha menghadapi suaminya dengan penuh hikmah dan kebijaksanaan. Tetapi, sekiranya akal dan rohani si isteri didera dan dianiaya, sudahlah di dunia merasa tidak bahagia kerana sering dihantui rasa tamak, hasad dengki, sombong, riya’ dan sebagainya; di Akhirat pula dihukum kerana mengekalkan sifat-sifat mazmumah tersebut di dalam diri. Moga-moga Allah memberi petunjuk kepada kita semua, Amin... (PTN: Ilustrasi dari bahan terbitan Karya One Sdn Bhd)

No comments:

Post a Comment